سایر

مشاوره منابع انسانی و معرفی نیروی کار متخصص

مشاوره منابع انسانی

اگر برای تشکیل یک موسسه به یک استراتژی مناسب نیاز داشته باشید. و یا چنانچه برای مدیریت بهتر امور راحت تر پرسنل نیاز به یاری داشته باشید. برای راحتی و داشتن یک استراتژی مشاوره منابع انسانی می‌تواند به شما کمک کنند تا فعالیت خود را بهینه نمائید. مشاوره منابع‌ انسانی حرفه‌ای است‌ که راه های گوناگونی را برای مدیریت بهتر، مقایسه میزان‌ کار کارکنان‌، طرحی منابع‌ انسانی، رفع نمودن درخواست های کارمندان، دستیابی به اهداف سازمان و کارفرمایان و. . . شرایط ضروری را در سازمان مهیا می کنند.

مشاوره منابع انسانی چیست‌؟

قبل از استخدام مشاور‌ منابع‌ انسانی، بهتر است‌ تمام عواملی را که در ابداع و حفظ نیروی کار‌ تاثیر گذار است، درک نمائید. علاوه بر استخدام، مدیریت و اخراج‌ کارگران، بهتر است با رعایت مقررات کار و فراهم سازی اجتماعی‌، ایجاد امتیازات و طرح های جبران خدمات‌، مدیریت حقوق‌ و دستمزد و مسائل مالیاتی و حفظ روحیه برای پیشگیری از فرسایش کارکنان را به کاملی بشناسید. منابع انسانی هم دارای استراتژی‌های طولانی مدت‌ با اهداف ویژه و هم تاکتیک‌‌های‌ فردی برای رسیدن‌ به این اهداف خواهد بود

وظایف مدیر منابع انسانی:

  • هماهنگی نیروهای کار‌ سازمان‌ یا شرکت‌، شناسایی نبوغ ها و توانمندی‌ها‌ و برنامه ریزی برای استفاده مناسب. برای نمونه مدیر منابع انسانی با شناخت کاملی که از پست‌های‌ حاضر و توانمندی‌های‌ کارمندان دارد‌، تصمیم می گیرد که هر یک از کارمندان برای چه پستی شایسته می باشند.
  • برقراری رابطه مناسب بین سرپرست و کارمندان سازمان یا شرکت‌ با رسیدگی به شکایات و سوالات ، و حل مشکلات شغلی کارمندان
  • همکاری و دادن مشاوره به مدیریت ارشد در خصوص تدبیر های مربوط به نیروی انسانی. زیرا اداره کننده منابع‌ انسانی از کلیه امور مربوط به منابع‌ انسانی آگاهی کامل خواهد داشت. بهترین مشاور‌ مدیر برای تصمیم‌ گیری و یافتن راه در این حیطه است.
  • هماهنگ کردن و بررسی بر عمل متخصصان و کارمندان قسمت منابع‌ انسانی
  • نظارت بر فرآیندهای جذب، مصاحبه، گزینش، استخدام، برآورد عملکرد‌، فراگیری و نگهداری کارمندان
  • مدیریت مسائل و مشکلات نیروی انسانی از قبیل واسطه‌ گری اختلافات، مسایل مرتبط به اخراج‌ کارمندان، راهنمایی سطح های انضباطی، نبود انگیزه‌ درست در کارمندان، مشکلات مربوط به حقوق و مزیت‌ها و. . .

مشاوره منابع انسانی

فواید بکارگیری از مشاوره منابع انسانی:

1-تأثیر گذاری:

دقیقاً مثل هر پیمانکار‌ دیگر، مشاوران منابع‌ انسانی ، می‌توانند تأثیر زیادی در شرکت شما داشته باشند. آن‌ ها با آگاهی درست شما و سازمانتان می‌توانند تأثیر رو به رشدی ایجاد کنند.

2-ایجاد‌ بهره مالی:

برون‌ سپاری می‌تواند خیلی با صرفه باشد. برای نمونه، با مشاوران منابع‌ انسانی، شما اکثر اوقات به متخصصان منابع‌ انسانی که دارای تجربه و علم تخصصی بیشتری نسبت‌ به کارکنان منابع انسانی است، دسترسی دارید. در صورتی که استخدام کارمندان تمام‌ وقت با همین تجربه، هزینه زیادی از استخدام تیمی از مشاوران منابع‌ انسانی خواهد داشت.

برای شرکت‌‌های‌ کوچک‌ تر، استخدام تیمی از مشاوران منابع انسانی که وظیفه خود را مناسب و با کارایی انجام‌ می‌دهند، می‌تواند به صرفه تر از یک فرد منابع انسانی آزاد خواهد بود. برای مثال استخدام، مصاحبه، یادگیری کارکنان‌ توسط کارمندان منابع‌ انسانی با همان سطح کیفیتی که مشاوران این فعالیت‌ها را عرضه می کند، می‌تواند مخارج و زمان بسیاری صرف کند.

یک راه خوب می‌تواند این باشد که ابتدا فعالیت‌های منابع انسانی را به بیرون شرکت بسپارید و به‌ عنوان قسمتی از قرارداد‌ خود‌ از مشاوران بخواهید کارمندان منابع‌ انسانی‌ای را، برای شما استخدام کنند که می‌توانند شغل عظیمی را که مشاوران آغاز کرده‌اند، تداوم دهند.

3-بهره‌ وری:

مشاوران مجرب اکثرا می‌توانند با فرایندهای منابع‌ انسانی به صورت تاثیر گذار برخورد کنند. به‌ خصوص در سیستم‌های سخت تر منابع انسانی، مانند استخدام، جبران خدمات‌ و مزیت‌ها، مقررات مرتبط به کارگران، جزوه راهنمای کارمندان و بهداشت و امنیت کاری.

4-گسترش کارمندان:

به بیرون سپردن کارهای منابع‌ انسانی می‌تواند به کسب‌ و کارها یاری کند تا راندمان و گسترش کارمندان را مدیریت کنند. در صورت‌ گرایش، مشاوران منابع‌ انسانی شما می‌توانند برای اعتماد از مطابقت کارکنان‌ با خط‌ مشی‌ها و رویه‌های شرکت و کسب موفقیت‌ در رسیدن به مقصود تجاری، برنامه‌های مدیریت راندمان را اجرا کنند.

5-بازگرداندن‌ تمرکز‌ نخستین:

مدیران سازمان، معمولاً درگیر‌ مسائل روزانه منابع‌ انسانی می‌شوند . همین مطلب دلیل خواهد شد، آن ها از تمرکز در کسب‌ و کار فاصله بگیرند. مشاوران منابع‌ انسانی به آن ها کمک می کنند تا تمرکز‌ خود‌ را به تلاش های ریشه‌ای کسب‌ و کار منحرف کنند. در صورتی که از اینکه تلاش های منابع انسانی در سازمان مناسب انجام می‌شود مطمئن خواهند بود. با همکاری‌ در کنار‌ مشاوران منابع انسانی، کارمندان منابع‌ انسانی، می‌توانند یاد بگیرند، رشد کنند و تمام تلاش‌ خودشان را در زمینه‌های ریشه‌ای منابع انسانی بگذارند.

برای‌ چه به آن مدیریت منابع انسانی می‌گوییم؟

انسان: به نیروی کار ماهر در یک سازمان گفته می شود.

منابع: به محدود بودن یا کم بودن اشاره میکند.

مدیریت: منظور از مدیریت چگونگی‌ بهینه‌ سازی و مصرف بهینه از این‌ گونه منابع کم و محدود برای رسیدن به اهداف و هدف سازمان است‌ .

در نتیجه، مدیریت منابع انسانی برای بکارگیری مناسب‌ از نیروی کار خبره موجود و نیز بکارگیری کارآمد‌ از منابع‌ انسانی موجود در موسسه در نگرش گرفته شده است‌. بهترین تشبیه در شرایط کنونی این می باشد که صنعت ساختمان‌ با محدودیت جدی نیروی کار‌ خبره مقابل شد است‌. کارشناسان این حرفه هشدار می‌دهند، پیش‌ بینی می‌شود که در دهه بعدی این کمبود از ۳۰ درصد کنونی سه برابر شود. که بر برخورداری کلی این قسمت اثر منفی دارد.

امروزه بیشتر کارشناسان این نظر را دارند که ماشین‌ آلات و تکنولوژی جایگزین منابع‌ انسانی شده‌ و نقش‌ یا تلاش آن ها را کمتر می کند. با تمام این موارد، ماشین آلات‌ و فناوری توسط‌ انسان تولید می‌شوند و لااقل بایستی به وسیله انسان‌ به عمل گرفته و یا نظارت شوند. و این علت آن است که شرکت‌‌ها‌ همواره در جستجوی متخصصان با شایستگی خوب، ماهر و واجد شرایط‌ برای توسعه همیشگی سازمان هستند. بر این‌ اساس انسان‌ دارایی اساسی‌ هر سازمانی‌ خواهد بود. در واقع امروزه بسیاری از وظایف به هوش مصنوعی‌ سپرده گشته است‌. ولی هوش مصنوعی مهارت قضاوت‌ ندارد که نمی‌تواند با ذهن بشر سازگار‌ باشد‌ .

هدف کلی مشاوره منابع انسانی چیست؟

هدف مذاکره منابع‌ انسانی این است که از کارکنان یک سازمان افرادی خبره و پر انگیزه بسازد. از مدیران هم افرادی با عقیده و افکار جدید و نیرومند در بکارگیری از راهکارهای تازه برای بهتر‌ پیش‌ گرفتن کارها روی دهد. منابع انسانی پر اهمیت ترین بخش در ساختار یک سازمان است. چنانچه این بحث‌ وجود نداشته باشد کسب و کار‌های‌ کم حجم و بزرگ‌ سقوط کرده و از کار‌ می ایستند.

دیدگاهتان را بنویسید