مشاوره

مشاوره در حوزه ایجاد و مدیریت زنجیره تامین

مدیریت زنجیره تامین

مدیریت زنجیره تامین (Supply Chain Management)، در راستای پشتیبانی شرکت­‌ها جهت به دست آوردن مواد لازم برای احداث یک کالا یا خدمت‌ها و تحویل‌ آن به مشتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مجال نحوه­‌ی بکارگیری بهینه از استراتژی مدیریت زنجیره فراهم سازی را مورد رسیدگی قرار خواهیم داد.

مدیریت زنجیره تامین یعنی چه؟

مدیریت زنجیره تامین (SCM) فرآیند و فعالیت‌ تأمین مواد‌ اولیه یا اجزای سازمانی است. که شرکت برای ایجاد یک محصول یا کارها و ارائه آن ابزاری که تولید شده است یا خدمات به مشتریان احتیاج خواهد داشت. هدف مدیریت زنجیره تأمین سلامت عملکرد زنجیره تأمین است.

به تعبیر دیگر محتوی به موقع و دقیق زنجیره تأمین به تولیدکنندگان این احتمال را می­‌دهد. تا تنها محصول قابل‌ فروش را ساختن و ارسال کنند . سیستم­‌های زنجیره تأمین موثر به تولیدکنندگان و خرده‌ فروشان کمک می‌­کند. تا فعالیت اضافی را کاهش دهند . این رخداد هزینه تولید ، حمل و نقل ، بیمه و ذخیره سازی کالایی را که قابل فروش نیستند، کاهش می­‌دهد.

شش جز اصلی این مدیریت عبارتند از:
  • برنامه ریزی
  • یافتن منابع شایسته
  • تولید
  • توزیع کالا‌
  • پشتیبانی
  • ارزیابی نهائی

مشاوره لجستیک و زنجیره تامین‌

گروه مشاوران کلینیک عارضه یابی کسب و کار با داشتن شبکه ای از متخصصین در بخش های مختلف زنجیره تامین ( طرح‌ ریزی درخواست و فراهم شدن ، منبع‌ یابی و تدارکات ، تولید، انبار ، حمل و نقل‌ و پخش ) دارای و تجارب مفید در شرکتهای بین المللی داخلی و بیرونی در حرفه FMCG را دارا‌ است.

کسب و کارهایی که با مشکلات زیر برابر هستند. می توانند از خدمات ما در این بخش برخوردار شوند:
  1. هزینه ای اضافی‌ و مجدد کاری‌ در قسمت های عملیاتی
  2. فروش از دست رفته ناشی از عدم اعتبار یا دپو کالاهای غیر امکان فروش به دلیل عدم پیش‌
  3. بینی‌ شایسته در فراهم شدن و تدارکات
  4. زمان دریافت ناخواسته از منظر مشتریان
  5. بی‌ برنامگی در بخشهای گوناگون زنجیره ارزش
  6. نارضایتی مشتریان از فرایندهای عملیاتی و تامین‌ و دریافت کالا
  7. توقفات بسیار در بخشهای عملیاتی و اتفاقات پیش‌ بینی‌ نشده

استراتژی اثرگذار برای مدیریت زنجیره تامین

ما در بخش لجستیک خود، تجربه‌ توسعه و اجرای استراتژی‌های مدیریت زنجیره تامین زیادی را در کشورهای مختلفی داشته ایم. گستره تلاش ما، بسیاری صنایع از جمله فروشگاهی (عمده و خرده) ، FMCG (کالاهای تند مصرف) ، بهداشت‌ و داروسازی و … را پوشش می‌دهد . متخصصان ایمپکت قادرند تا برای توسعه استراتژیهای مدیریت زنجیره فراهم شدن شایسته برای کسب و کار‌ شما در جهت کسب اهداف تجاری مورد‌ نظرتان و نیز اطمینان از واکنش و تضمین تیم مدیریتی شما ، همراهیتان کنند.

در تدوین و اجرای یک استراتژی اثر گذار برای مدیریت زنجیره تامین‌ کسب و کار شما ، رویکرد کاری ما ارائه موارد‌ ذیل می‌باشد:
  • با وجود مشخص و روشن‌ که از استراتژی و اهداف تجاری گروه شما پشتیبانی می‌کند .
  • باید توسط ساختار کسب و کار شما به خوبی محافظت گردد .
  • یک استراتژی که روی اهداف مقصود شما و نیازهایتان متمرکز‌ گردد و به راحتی امکان بازدید و مدیریت باشد تا کیفیت حاصل از زنجیره تأمین شما در طول زمان‌ نگهداری شود .
  • و مهم‌ تر‌ از‌ همه، استراتژی‌ای که که هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و کیفیت‌ خدمات‌ رسانی به خریداران را صحت می‌بخشد .

اهداف مدیریت زنجیره تامین‌:

هر شرکت سعی می کند تا به هنگام با استفاده‌ از منابع‌ مؤثر، تقاضای محصول را با ارائه مناسب‌ برآورده‌ نماید. برخی از اهداف گرانبها مدیریت زنجیره تامین‌ عبارتند از:

  • افراد در سطوح گوناگون زنجیره تامین‌ برای به حداکثر رساندن‌ بهره‌ وری‌ منابع‌، درست کردن فرآیندهای استاندارد شده ، حذف فعالیت های تکراری و به حداقل‌ رساندن‌ سطوح‌ اعتبار با یکدیگر همکاری‌ می کنند.
  • به حداقل رساندن‌ مخارج زنجیره تامین‌ بسیار ضروری است. به‌ ویژه موقعی که در کمپانی عدم قطعیت اقتصادی در حفظ‌ سرمایه وجود دارد.
  • هزینه های کارآمد‌ و مناسب قیمت ضروری بوده است ، اما مدیران زنجیره فراهم شدن درخواست به مرکزیت در ایجاد‌ ارزش برای خریداران خودشان دارند.
  • بهترین روش برای برآورده‌ شدن‌ انتظارات مشتریان به طور‌ مرتب است.
  • باعث افزایش انتظارات خرید کنندگان با تولید تنوعی از کالاها ، سفارشی سازی کالا ، موجودی کالا‌های‌ خارج‌ فصل و تحویل تندرو می گردد.
  • برای پاسخگویی به انتظارات مصرف کنندگان ، تاجران حتما باید از موجودی‌ به عنوان یک منبع‌ مشترک بهره برداری کنند و از فن‌ آوری مدیریت سفارشات برای تامین آن از واحد متصل در زنجیره تامین استفاده‌ کنند.

چالش ها و مشکلات اجرای استراتژی زنجیره تأمین چه چیزی است؟

در جهان تجارت همانند بی شماری از شرکت هایی که قادر نیستند به سطح تقاضایشان برسند در نتیجه موجودی های هزینه بر و بسیاری پروژهای را متحمل می شوند، وجود دارد. در این قسمت ما به توجیه این موانع و دلایل آن ها می پردازیم . به طور کلی موانع پیش روی زنجیره تامین از دو منبع ناشی می شوند:

عدم اعتماد در اجرای استراتژی زنجیره تأمین

یک منبع واقعی عدم اطمینان زنجیره تامین دوراندیشی طلب است. پیش بینی تقاضا از چندین ویژگی از قبیل رقابت‌ ، هزینه ها ، شرایط فعلی ، توسعه تکنولوژیکی و سطح عمومی تضمین مشتریان تاثیر می پذیرد. دیگر عامل عدم اعتماد زنجیره تامین هنگام تحویل است. که خود به عواملی مانند نسبت خرابی ابزار ها در فرایند ساختن خطی ، فشردگی ترافیکی که در حمل و نقل مداخله می کند و مشکلات کیفیت مواد که ممکن است تأخیرات پدید آوری را ایجاد سازد وابسته‌ است.

عدم هماهنگی در اجرای استراتژی زنجیره تأمین

این نوع مشکلات هنگامی اتفاق‌ می افتد که یک قسمت شرکت با دیگر بخش ها تماس کاملی ندارد. وقتی پیغام برای شرکای تجاری غیر قابل فهم خواهد بود. وقتی بخشهای شرکت از بعضی مسائل آگاهی ندارند و یا خیلی دیر از آنچه مورد نیاز است و یا آنچه باید اتفاق‌ بیفتد باخبر می شوند. با دقت به منابع‌ مزمن‌ ترین مشکلات زنجیره تامین‌ عبارتند از:

اثر شلاق چرمی؛ مزمن ترین مشکلات زنجیره تامین‌

به افزایش‌ نامنظم سفارشات در زیاد و پایین زنجیره تامین انتساب می گردد. که در اثر‌ بی ثباتی پیش‌ بینی‌ پخش کنندگان بی‌ تجربه از پیش‌ بینی‌ ضعیف توقع، نوسان قیمت ، دسته بندی تقاضا ، و تعیین‌ سهمیه در زنجیره تامین بوده‌ است. که سبب مشکلات موجودی و تولید می شود. موجودی پرهزینه، غیر ضروری ، سفارش غلط به تامین کننده خواهد شد. و باعث ناکارآمدی ، نقص منفعت ، از دست دادن در آمد ، خدمت رسانی ضعیف به مشتری ، حمل و نقل ناموثر و تعلیق می شود .

ذخیره فریبنده

این گونه مشکل هنگامی که مشتریان محصولی را می خواهند که در دسترس نبوده اتفاق می افتد. گرچه در حقیقت وجود دارد مانند هنگامی که محصول در جایی نادرست قرار خواهد گرفت یا اینکه مقدار ذخیره نادرست خواهد بود.

خیلی از ابتکارات SCM شکست می‌خورند. برای‌ اینکه محدود‌ به شکل زنجیره تامین موجود می باشند. در این حالات ، زنجیره تأمین بر‌ اساس‌ چشم‌ انداز‌ محدود مدت‌ کوتاهی درست می گردد. در صورتی که نیاز به اصلاح ریشه‌ای شیوه‌‌ها‌ و فرایندها داشته باشد، در صورتی‌ که شرکت‌ها بخواهند از تاثیر گذار بودن استراتژی زنجیره تأمین یقین حاصل‌ کنند، بررسی مجدد زنجیره تأمین ، بدون‌ هیچ نوع محدودیتی‌ برای ارزیابی ، ضروری است، اقتصاد‌ها‌ ، بازار‌ها‌ ، کانال‌ها و همینطور زنجیره تأمین باید تکامل بیابند. آنچه در یک محیط تجاری عمل به جا می آورد، امکان‌ پذیر شدن در پیرامون دیگری ناموفق‌ است. انطباق مداوم زنجیره تامین برای حمایت از واقعیت‌های تجاری متغیر ، به ویژه معرفی محصولات جدید و تولید شغل‌ها جدید ، یک قدم مهمی برای رهبری‌ پایدار در بازار است .

دیدگاهتان را بنویسید