مشاوره

مشاوره در زمینه فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی در صنایع

هوش مصنوعی در صنایع

تفکیک و تحلیل‌ شناختی هوش مصنوعی در صنایع، یک رویکرد جدید برای کشف داده‌ها و تصمیم گیری است‌. نتیجه‌ ­گیری با الهام از روشی که مغز بشر داده‌ها را پردازش می­ نماید و کد گذاری غرایز و تجربیات در یادگیری و توان انباشتن شکاف بین نیت (قصد و اراده) بزرگ ­داده و حقیقت تصمیم­ گیری عملی ، از اهداف بالغ این رویکرد است. سیستم ­های تعلم ماشین ، هوش‌ مصنوعی و پردازش زبان طبیعی اکنون دیگر مفاهیم آزمایشی نیستند بلکه برهم ­زننده ­های احتمالی معامله بوده است. که می­ توانند با همراهی به تصمیم‌ گیری در زمان حقیقی، ساخت بینش نمایند.

هوش مصنوعی در صنایع چه چیزی است ؟

خیلی از افراد هنوز هم با شنیدن کلمه هوش مصنوعی به ربات ها اندیشه می کنند. تصور می کنند که مقصود از هوش مصنوعی در صنایع همان ربات های بی احساسی هستند که برای انجام راحت تر کارها طراحی شده‌اند و قرار است در آینده جایگاه انسانها را بگیرند . مسئول این گونه تفکر به احتمال زیاد فیلم های علمی و خیالی شده است.

ولی ماهیت با آنچه که تصور می گردد فرق دارد. هوش مصنوعی‌ که امروزه از آن یادآوری خواهد شد در حقیقت دانش فنی است که به نحوی قابلیت استدلال دارد. مسلماً این قابلیت تفکر‌ با چیزی که ما به عنوان تفکر انسانی می‌شناسیم تا حد زیادی اختلاف خواهد داشت، اما در حقیقت سعی‌ خواهد داشت تا از آن تقلید کند.

اهداف هوش مصنوعی چیست؟

اساس هوش‌ مصنوعی در صنایع آن خواهد بود که هوش آدمی و شیوه کار آن به‌ گونه‌ای تعریف گردد که یک ابزار بتواند آن را به سادگی اعمال کند و وظایفی که بر آن واگذار می‌شود را در واقع ایفا کند. هدف هوش‌ مصنوعی در درستی بر سه اساس برقرار شد:

  1. آموزش
  2. استدلال
  3. درک

هوش مصنوعی (AI) رشته گسترده‌ ای از علوم‌ رایانه است. که مرتبط به ساخت ابزار های باهوش با قدرت انجام وظایفی است‌ که معمولاً به هوش انسان احتیاج دارند. هوش مصنوعی‌ یک خرد میان‌ رشته‌ ای با چندین رویکرد است. ولی پیشرفت در تعلم ماشین و یادگیری‌ کامل باعث ایجاد تغییر الگوی تقریباً در هر قسمت از حرفه فناوری می گردد .

چند سوال اساسی قبل از اجرای هوش مصنوعی‌ در کسب و کار‌

قبل از اینکه وظیفه خودتان را با هوش‌ مصنوعی شروع کنید. بایستی به عنوان یک اداره کننده یک مجموعه سوالات را از خودتان بپرسید. در این شکل، راه برای شما واضح‌تر می‌شود و بهتر می‌توانید اوضاع را کنترل نمائید . به سوالات در ذیل اشاره شده است:

  • لازم دارید چه مشکلی را با AI حل کنید؟

مشکل خویش را تعریف نمائید. از خودتان بپرسید کمپانی خواهان چه چیزی شده؟ آیا هوش‌ مصنوعی‌ یا یادگیری‌ ماشین می‌تواند آن را حل بسازد؟ آیا آشکار است که سامانه های هوش‌ مصنوعی‌ در چه مواردی مصرف دارند؟

  • برنامه شرکت برای تبدیل‌ هوش مصنوعی‌ به یک فرصت چه چیزی است؟

برنامه‌ ریزی شرکت شما برای حل دشواری و پیاده‌ سازی پاسخ چه چیزی است؟ در این مرتبه باید بدانید چگونه پرسش را در یک شیوه تعلم خودکار‌ قرار دهید. پیاده‌ سازی راه‌ حل حتما باید به گونه‌ای باشد‌ که از هر گونه آهستگی یا از دست دادن‌ بها در طی فرآیند انقلاب جلوگیری گردد.

  • آیا شرکت‌ داده‌های لازم برای تغذیه طرح هوش‌ مصنوعی‌ در کسب و کار را دارا است؟

کیفیت طرح AI به وضعیت و کمیت داده‌های موجود در شرکت‌ رابطه خواهد داشت. بایستی بپرسید که آیا شرکتتان اطلاعات کافی‌ خواهد داشت؟ آیا سر چشمه‌ها داده‌ای که هوش‌ مصنوعی بهره برداری می‌کند، امکان اعتماد می باشند؟ آیا این شرکت معماری داده قوی خواهد داشت؟ بهتر است چارچوبی استوار از اهداف و KPI (شاخص‌های کلیدی عملکرد) داشته باشید.

  • آیا این داده‌ها دیجیتالی شده‌اند؟ نقش هوش مصنوعی‌ در crm

آیا داده‌های ذخیره گشته در سامانه های دیجیتال را در گزینش دارید؟ داده‌ها بایستی در دستگاه های دیجیتالی گوناگون (مانند CRM ، ERP و SCADAS) یا در ایستگاه داده‌ها ، پرونده‌‌های‌ CSV و Excel ، تمرکز یافته ، سازمان‌ یافته و یکپارچه گردند تا مدیریت درستی اجرا گردد. در غیر این صورت دیجیتالی شدن‌ و استفاده از هوش مصنوعی‌ این داده‌ها مقدار ها طول می‌کشد و گاهی دوران یک سرمایه‌ گذاری غیر قابل‌ حل است.

  • آیا شرکت‌ منابع‌ ضروری برای اجرای هوش مصنوعی در کسب و کار‌ را خواهد داشت؟

شرکت شما بایست در مورد منابع‌ ضروری در سطح سرمایه‌های انسانی و مالی برای کشش تغییرات ، واقع‌ بین باشد. حتما باید بدانید کارشناس هوش‌ مصنوعی‌ را از کجا پیدا‌ نمائید و هزینه شرکت‌ برای احراز به مدل ML را حساب کنید . بهتر است‌ با یک گروه فنی که شرکت‌ ، توسعه‌ دهنده و دانشمند داده را بشناسد، کار‌ کنید‌.

نقش آفرینی هوش مصنوعی در انقلاب صنایع

هوش مصنوعی در خدمات پولی و مالی

هوش مصنوعی در فعالیت‌های پولی و مالی در 4 قسمت تعاملی (engagement) ، خودکار سازی (automation) ، ایجاد‌ آگاهی (Insights) و استراتژی های اندازه‌ گیری و شکل‌ دهی (Sensing and Shaping strategies) طبقه‌ بندی می شود. فرصت‌های کلیدی ساخته شده به وسیله این تکنولوژی عبارتند از:

واکنش شناختی: عرضه فعالیت‌های سریع‌ و خصوصی سازی شده‌ به مشتریان و مرکزیت بر خواسته های مشتری و ایجاد واکنش متقابل‌ بین بانک ها و مشتریانشان برای کشف جریانهای جدید درآمد.

خودکار سازی شناختی: خودکار سازی فرآیندهای تصمیم‌ گیری انسانی مبتنی بر کشف دانش‌ ، پردازش زبان طبیعی ، ایجاد قوانین معنایی ، استخراج اطلاعات مشابه شکل های افتتاح‌ حساب‌ OCR ، اسناد KYC (شناسایی ماهیت مشتری) و پن کارت‌ ها.

بینایی شناختی: تشخیص‌ نقشه ها و روابط از منابع‌ داده به شکل بلادرنگ ، ایجاد بینش‌های‌ عمیق از ذائقه‌ مشتری و خصوصی سازی تولیدات و فعالیت‌ها بانکی با فن های هوش‌ مصنوعی.

استراتژی های اندازه‌ گیری و شکل‌ دهی شناختی : ایجاد‌ درک و علم عمیق از وضعیت شرکت‌ ، پویایی بازار و جریان های آمیخته زننده‌ برای شکل بخشیدن به استراتژی ها .

هوش‌ مصنوعی در صنعت حمل و نقل

هوش مصنوعی‌ در صنعت‌ حمل و نقل در حیطه های حمل و جابجایی جاده‌ ای ، هوایی‌ ، ریلی و دریایی‌ استفاده می شود. در بخش جاده ای، هوایی، ریلی، دریایی و… سبب شده است که در زمان و مدیذیت زمان صرفه جویی صورت گیرد. همینطور برای آسایش افراد دارای خدمات آنلاین و قابلیت مسیر کامل و سریع را دارد. علاوه بر این موضوعات سبب شده این وسیله های حمل و نقل دارای خودکار سازی و حرکت به وسیله هوش مصنوعی قابل کنترل باشند.

هوش‌ مصنوعی در صنعت بهداشت

هوش مصنوعی‌ در صنعت‌ سلامت ، در نمودار شناخت دقیق و به هنگام مریضی هایی مشابه سرطان با تجزیه تصویرهای پزشکی‌ ، کمک به بیماران برای هماهنگی با دستور کارهای درمان طولانی‌ مدت ، بکارگیری از ربات‌ها برای اعمال کسب های تکراری‌ ، توان‌ بخشی ، فیزیوتراپی و حمایت‌ از افراد دارای بیماری‌های بلند مدت در مرکز بهداشت و آزمایشگاه‌‌ ، شناسایی بیماران ، توسعه ربات‌های جراح ، کاهش‌ هزینه و زمان ساختن دارو‌ از راه کشف‌ مواد‌ دارویی جدید از استفاده های جستجو و توسعه ، مراقبتهای دوران پیری و طرح های تحصیلی و حفظ سلامتی افراد با تحریک به مدل های رفتاری تندرست ، کاربرد‌ خواهد داشت .

دیدگاهتان را بنویسید