مشاوره

مشاوره و اجرا در حوزه بازرگانی و لجستیک

بازرگانی و لجستیک

قدرت لجستیک در اقتصاد و بازرگانی غیرقابل‌ انکار است. لجستیک شبکه‌ای از فعالیت ها و کارها می باشد. که جا به‌ جایی فیزیکی کالاها در درون و برون از مرزها را پشتیبانی‌ می‌کند.

بر مبنا وصف بانک جهانی ، لجستیک مجموعه‌ای از فعالیت‌ها مانند حمل‌ و نقل ، انبار داری ، یکپارچه‌ سازی مرحله های تجاری ، مرخص‌ سازی کالا از گمرک، سیستم‌های پراکنش درون کشوری و انتظام های پرداخت شده است. که توسط نهادهای دولتی و قسمت اختصاصی صورت می‌پذیرد .در واقع لجستیک به آن بخش از فرآیند زنجیره تأمین گفته می‌شود.

در اصل لجستیک به آن بخش از فرآیند زنجیره تأمین گفته می‌شود. که در ذخیره‌ سازی و جریان برای بهبود در کارای کالاها، خدمات و اطلاعات مربوط به آن ها را از نقطه آغاز تا نقطه مصرف، برای پاسخگویی به نیاز مشتریان، برنامه‌ ریزی، اجرا و کنترل می‌کند. زنجیره تأمین یکی از مفاهیمی است که در فرایند لجستیک صورت می گیرد. و شامل تمام فعالیت‌های مربوط به جریان تولید کالا از مرحله تأمین مواد اولیه تا مرحله تحویل کالای نهایی به مصرف‌ کننده است. از این راه تأمین‌ کنندگان مواد و قطعات، تولیدکنندگان، پخش کنندگان و مصرف‌ کنندگان نهایی از عناصر زنجیره تأمین محسوب می‌شوند.

بازرگانی و لجستیک

از دیگر مفهوم های پیوسته با لجستیک می‌توان به مراکز لجستیکی اشاره داشت. مرکز لجستیکی عبارت است از محلی که در آن تمام فعالیت‌های مرتبط با حمل‌ و نقل ، انبار داری ، پخش و سایر خدمات لجستیکی کالاها در سطوح بین‌ المللی و ملی با تعداد زیادی متصدی اجرا می‌شود .

به‌ بیان‌ دیگر ، مرکزها لجستیکی ، مجموعه‌ای از امکانات و زیر ساخت‌ها در یک محدوده مکانی مشخص بوده است. که در آن متصدیان متفاوت به نمایش گستره‌ای از خدمت‌ها و تلاش های لجستیکی می‌پردازند .

نقش لجستیک در توسعه خرید و فروش، داد و ستد و رشد‌ اقتصادی در دنیای به‌ هم‌ پیوسته کنونی، تجارت جهانی توسط شبکه‌ای از فعالیت‌های لجستیکی جهانی مدیریت می‌شود . وجود یک شبکه رقابتی از فعالیت‌ها لجستیک جهانی ، آناتومی تجارت بین‌ الملل را شکل‌ می‌دهد. امروزه مبحث افت پول و زیاد شدن نمایش محصول یا خدمت به شخص خریدار از اهمیت ویژه‌ای بهره‌ مند است. کار آمدی خدمت‌های لجستیکی شکل کلیدی در تحقق این دو قضیه ایفا می کند.

بنگاه‌ها با بهره‌ گیری از پرکاری ها و خدمات لجستیکی کار آمد‌ نه‌ تنها می‌توانند در گسترش فروشگاه ها تولیدات خود در روی عمومی به‌ صورت موفق ارتکاب کنند. بلکه از این توانایی باز برخوردار هستند که توان رقابت‌ پذیری و تجارت حود را در مقدار بین‌ المللی افزایش دهند. زیر ساخت‌های لجستیکی با تدبیر به‌ واسطه کمتر شدن قیمت تمام‌ شده محصول و افت ارزش میان‌ تولیدکننده و مصرف‌ کننده ، منتهی به افزایش آسودگی هر دو طرف و شکوفایی اقتصادی می‌شود .

لجستیک در محل های جغرافیایی:

از کرانه دیگر بهتر شدن لجستیک در کشورهای دارای محل جغرافیایی مناسب، سبب شده که این کشورها درآمدهای فراوانی از این راه به دست آورند. همینطور نیز فرصت شغل در آن کشورها بیشتر شده است. در حالت حاضر ارتقاء موقعیت کشورها در ناحیه لجستیک به یکی از اهداف عمده گسترش اقتصادی تبدیل شده است.

مشاهدات بانک جهانی به‌ موجب گزارش بسط ارتباطات به‌ منظور بیشتر شدن رقابت: لجستیک تجاری در بازار جهانی در سال‌های ۲۰۰۷ ، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ گویای آن است که در بین کشورهای دارای مقدار هزینه سرانه یکسان، کشور‌هایی‌ که نتیجه لجستیکی بهتری داشته‌اند لااقل یک درصد رشد بیشتر در تولید ناخالص داخلی و دو درصد رشد بیشتر در تجارت را تجربه کرده‌اند. بر این‌ اساس امروزه لجستیک به‌ عنوان یکی از راه های حقیقی رشد‌ اقتصادی کشور‌ها‌ شناخته شده است.

 بازرگانی و لجستیک

گستره های مدیریت بازرگانی و لجستیک عبارتند از:

  1. داخل مرز‌های‌ یک کشور
  2. لجستیک داخلی
  3.  خارج از مرز‌های‌ یک کشور

بازرگانی و لجستیک به فعالیت های هماهنگی که طرف رسیدگی ، تحقیق ، مطالعه و برانداز نیازها و احتیاجات اولیه در متن اسباب و تجهیزات ، ابزار ها و ابزار آلات ، تاسیسات و قطعات از هر نوع و جمع امور مربوط به تجهیز ، ساختن ، بیمه ، حفاظت ، انبار داری ، توزیع ، حمل و حمل ، نظم و تهیه راه ادا شغل ، طراحی سامانه و بخشنامه و نظارت بر موارد فوق انجام می گیرد گفته می شود. .

 انقلاب لجستیک در طول زمان

مفهوم بازرگانی و لجستیک در کسب و کار از دهه 1960 تغییرات بسیار داشته است. یچیدگی رو به رشد مواد و منابع مورد نیاز شرکت های تامین کننده و توسعه جهانی زنجیره های عرضه نیاز به متخصصانی که مدیران لجستیک زنجیره تامین نام داشتند را ساخت.

در زمان مدرن آبادانی تکنولوژی و پیجیدگی فرایند لجستیکی به تولید نرم افزارهای مدیریت لجستیک و صورت گیری شرکت های شغلی و متخصص در سابقه حمل و جابجایی و تدارکات انجامیده شده است. که به رشد منبع‌ها در طول زنجیره ایمن‌ سازی عجله می دهند. شرکت های تولیدی ممکن است که یکی از این دو راه را انتخاب کنند. که با مدیریت تدارکات خود را به متخصصان بیرون معرفی کرده و می سپارند. یا اگر از لحاظ مخارج به صرفه بود مدیریت تدارکات را از درون شرکت انجام دهند.

مزایای لجستیک:

  • موجودی های کمتر
  • بهره وری بالاتر
  • چابکی زیادتر
  • موعد های دریافت کوتاه تر
  • سود بالاتر
  • رعایت حقوق کامل تر خریدار
  • وجود موجودی ها و میزان انباشته ها به مقدار صحیح
  • قابلیت بازدید و رد گیری رخدادها
  • کاهش مبلغ ها
  • افزایش خدمت دهی به مصرف کنندگان
  • ایجاد منفعت های رقابتی
  • تعامل نزدیکتر با امان کنندگان
  • ایجاد فرصت برای خرید مقدار ها زیاد و با هزینه کمتر
  • ایجاد فرهنگ پاسخگویی
  • توانایی اجرای دقیق کامپیوتر ها به صورت‌ ترکیبی.

اشکال بازرگانی و لجستیک

این به معنای دو گروه واقعی داخل سوی (Inbound) و بیرون سوی (Outbound) توزیع می گردد . یکی از مهم‌ ترین فرآیند‌های زنجیره تامین مربوط به لجستیک درون سوی شده است.

در این جزء تمرکز‌ واقعی بر روی مدیریت نقل‌ مکان وسیله به ویژه از تولیدکننده به انبار یا خرده‌ فروشی‌ها است . در صورتی که نوع خارج سوی یا Outbound در راستای تأمین تولید از انبار و تحویل آن به دست مشتری نهایی فعالیت می کند.

لجستیک معکوس‌ (Reverse Logistics)

این دسته همان طور که از نام آن مشخص است، روندی برعکس آن چه می‌دانیم را طی می‌کند. لجستیک معکوس متمرکز بر بازگشت کالا از مقصد به انبار یا نقطه مبدأ هست. به بیانی دیگر لجستیک معکوس راهی برای برنامه‌ ریزی، اجرا و کنترل جابجایی کالا از گیرنده به فرستنده است که بیشتر با هدف پس گرفتن کالا انجام می‌شود.

لجستیک سبز (Green Logistics)

لجستیک سبز گروهی است که در آن تلاش‌هایی در جهت کاهش اثرات محیط زیستی فرآیند‌ های حمل و نقل انجام می‌گیرد. راهکارهای متعددی برای کمتر شدن تأثیر این حوزه بر روی آلودگی‌های زیست محیطی پیشنهاد شده و می‌توانیم مواردی مانند بهینه‌ سازی راه‌ها، بهره‌ مندی بیشتر از حمل و نقل هوایی و عدم استفاده از وسایل نقلیه که تولید دود می کنند را در لجستیک سبز ببینیم.

لجستیک اضطراری‌ (Emergency Logistics)

این اصطلاح در شرکت های فعال در صنعت حمل و نقل و زنجیره تأمین به کار می‌رود. اگر به هر دلیلی در فرآیند تولید کالا دیر شود  یا یک حادثه طبیعی اتفاق بیفتد، نیاز است تا سیستم با سرعت بیشتری کالا را در طول زنجیره منتقل کند. در این چرخه عوامل دیگری مانند دولت‌ها و سازمان‌های بشردوستانه با ظرفیت خود به کمک شرکت های حمل و نقل می‌ آیند تا به عملیات حمل و نقل کالا سرعت ببخشند.

لجستیک تولید (Production Logistics)

این زیر شاخه از صنعت بیشتر به بهینه‌ سازی فرآیند تولید کالا، به عنوان مثال در یک کارخانه یا تولیدی مربوط است. در لجستیک تولید هدف اصلی این است که هر یک از دستگاه‌ها در زمان مناسب محصول مناسب را با کیفیت مناسب دریافت کنند. در نتیجه بهره‌ وری سیستم بالا رفته و می‌توان در زمان کمتر تعداد محصول بیشتری تولید نمود.

لجستیک توزیع (Distribution Logistics)

این گونه شاید بیشتر از انواع دیگر برای همه ما آشنا باشد. از زمانی که تولید به اتمام می‌رسد و سفارش از سمت مشتری ثبت می‌شود، عملیات پردازش در انبار و تحویل مرسوله به مشتری آغاز شده که به آن لجستیک توزیع گفته می‌شود. دلیل اهمیت زیاد لجستیک توزیع این است که تعداد، زمان و مکان در عرضه و تقاضا با یکدیگر فرق دارد. در نتیجه این نوع لجستیک باید توازن و تعادل میان این دو را برقرار کند.

لجستیک نظامی (Military Logistics)

از آن جایی که یک ارتش بدون داشتن منبع قوی بسیار بی دفاع می شود، لجستیک نظامی در طول تاریخ از اهمیت بسیار زیادی در مقام های نظامی کشورها برخوردار بوده‌ است. افسران نظامی فرآیند‌های تأمین را مدیریت کرده تا منابع به محلی که می خواهند انتقال پیدا کند. و بهترین بازدهی و عملکرد در عملیات نظامی به وجود آید. نقش لجستیک نظامی بسیار مهم است که سبب شده که شکست بریتانیا در جنگ استقلال آمریکا و نیز شکست متحدین در جنگ جهانی دوم تا حد زیادی به شکست آن‌ ها در این حوزه نسبت داده می‌شود.

قابل ذکر‌ است‌ که دسته بندی‌های دیگری نیز در این صنعت مطرح است و این لیست شامل همگی زیر شاخه‌های آن نخواهد شد .

لجستیک کسب و کار (Business Logistics)

این محتوا زمانی وارد چرخه کسب و کار‌ می گردد که مشتری کالایی را از یک فروشگاه‌ (چه سنتی چه آنلاین و با هر گروه بندی کالایی) خرید‌ می‌کند‌ . در یک تعریف  لجستیک کسب و کارها این‌ گونه‌ توضیح‌ داده می‌شود که: حمل کردن کالای درست‌ ، در هنگام صحیح ، در موقعیت صحیح ، به مقدار درست ، با قیمت‌ صحیح و به خریدار درست .

حالا که می‌دانیم بازرگانی و لجستیک چیست. از دلیل اهمیت آن در حمل و انتقال و معامله جهانی هم آشنا هستیم. حمل‌ و نقل از اهمیت فراوانی در موفقیت یک مدل لجستیکی برخوردار خواهد بود . حاصل حمل‌ و نقل کارایی تحویل محصولات را مشخص می سازد. دستگاه‌های حمل‌ و نقل و لجستیک دارای روابط منسوب به یکدیگر است که مدیریت لجستیک برای انجام فعالیت‌های خودشان به حمل‌ و نقل ضرورت دارد.

در عین‌ حال ، یک سامانه لجستیکی موفق می‌تواند به صحت اطراف ترافیک‌ و توسعه حمل‌ و نقل کمک به جا آورد. از آنجا که حمل‌ و نقل بالاترین هزینه‌ را در بین عناصر مرتبط با سیستم‌های لجستیک به همراه دارد‌ ، سلامت عملکرد حمل‌ و نقل می‌تواند حاصل کلی مجموعه لجستیک را منقلب کند. بدون‌ پیوند حمل‌ و نقل ، یک استراتژی لجستیکی پر قدرت نمی‌تواند وسعت خود را به‌ صورت بسیار بروز دهد. جستجو سیستم‌های حمل‌ و نقل ، مفهومی روشن‌ تر در مناسبت شکل حمل و انتقال در لجستیک به ما عرضه می‌دهد .

دیدگاهتان را بنویسید